Grote maar ook hele kleine gebeurtenissen kunnen grote invloed hebben op het leven van een kind. Denk bijvoorbeeld aan dat je als heel klein kind geschrokken bent van een hond. Als deze fysieke reactie niet helemaal wordt “afgemaakt”, dan kan er een restspanning overblijven en een verstoring of blokkade ontstaan. Met andere woorden als je nu weer een hond tegenkomt, schrik je weer. De schrikreactie blijft actief in het werkgeheugen. En alle honden die je daarna tegenkomt, zorgen dat je weer schrikt.
Hetzelfde kan gebeuren met een kind in groep 3 die de juf hoort zeggen dat het leren lezen niet goed op gang komt. Het kind voelt dat er iets niet pluis is en op grond van deze schrik worden er “conclusies” getrokken. Elke keer dat er een leesboek op tafel komt de schrikreactie naar voren, het kind ervaart stress en wordt daardoor steeds minder open voor wat er wel met lezen mogelijk is.
Met EFT wordt de fysieke stressreactie van het lichaam op een gebeurtenis of ervaring losgekoppeld. De hersenen slaan de oude ervaring op een andere plek op. Dat gebeurt als je met je gedachten naar de oude ervaring gaat, terwijl je je werkgeheugen actief aan het werk houdt met iets totaal anders, het kloppen op verschillende punten van meridianen (energiebanen) op je lichaam.
Als coach neem ik het kind mee op reis en ga helemaal terug naar de diepte van de put waar de niet afgemaakte gevoelens en emoties verstopt zijn. Dat kan onwennig en gek zijn, omdat alles in het volle licht wordt gezet, wat onverlicht en verstopt is. Ik merk dat kinderen het heel fijn vinden om hun hele hart te mogen luchten zonder dat er iets afgezwakt wordt! Door het probleem in al zijn aspecten te bekijken en te doorvoelen komt het lichaam van het kind tot rust en ontstaat er een diepe ontspanning. Hier vanuit wordt het zelf herstellend vermogen zonder moeite geactiveerd. Het kind heeft weer ruimte voor waar hij of zij echt naar verlangt. Kinderen voelen daarna dat ze weer de regie krijgen over zichzelf.